יום שלישי, 20 בדצמבר 2011

אני אשב לי לבד בחושך



ואז כולם התחילו להתלונן.
רגע, זה לא מתחיל ככה. הנה כל הסיפור:

מחאת הדיור של קיץ 2011 עשתה שינוי גדול במדינה. השינוי לא היה בכנסת, בחקיקה או בבתי המשפט. הוא לא התבטא בהתנהלות אחרת ברחובות או בירידת מחירים. כאחד שהיה לרגע קצר במעגל הפנימי, אני יכול לספר לכם שהמחאה לא השיגה ולו מטרה אחת מהמטרות שהציבה לעצמה.

אבל משהו בכל זאת השתנה.
עד קיץ 2011 היו 3 ציבורים במדינת ישראל שהתנהלו כציבור, שחשבו על עצמם כציבור, ושיכלו לפעול כציבור: הדתיים הלאומיים ("מתנחלים" בפי רובנו, ומשם אני בא), החרדים האשכנזים, והפלסטינאים. שלושת הציבורים האלו, אולי מתוקף הרגשתם כאנדר-דוגים או כמיעוט, למדו את כוחה של קבוצה גדולה הפועלת יחדיו, וניצלו זאת לטובתם. בעוד כל יחיד בחברה המערבית שבה אנו חיים נאלץ לפעול לבד, הקבוצות האלו הסתערו במסות גדולות על מטרותיהן, וכבשו אותן אחת אחת. דוגמא נפלאה לכוחה הרב של קהילה.
ואז הגיע קיץ 2011, ואיתו כמה תל-אביבים משועממים שהחליטו לצאת לרחוב, ובלי להתכוון בכלל, להעיר את הדרקון שישן את שנת החורף הארוכה שלו בדירות ה4 חדרים+מרפסת מגדרה ועד חדרה.
מעמד הביניים, האנשים הרגילים, ה80% שבין העשירון העליון לתחתון, הרוב השקט. "הציבור החילוני".

טה-דא! עכשיו יש לנו ציבור נוסף בישראל. כמו כל השאר, אבל שונה מאוד:
1. מדובר בציבור הגדול ביותר, והחזק ביותר במדינת ישראל. מבחינה אלקטוראלית, הציבור הזה מחליט הלכה למעשה מי יהיה ראש הממשלה, שר הביטחון, האוצר, החינוך, ולפעמים אפילו התרבות והמדע. כמות המנדטים שהציבור הזה שווה יכולה לייצר ממשלה בעלת מפלגה אחת בלבד. מבחינה כלכלית, רוב כוח הקנייה הקמעונאי במדינה מצוי בידיו. העשירים אולי שווים יותר כסף, אבל בלי התנועה הבלתי פוסקת של הכסף בכיסים של הציבור הזה, הכלכלה נזרקת לפח, והעשירים מפסידים את המכנסיים.
2. הציבור הזה הוא הגדול ביותר, מה שמונע ממנו להאשים בכל צרותיו ציבור אחר. הוא משתדל לעשות זאת לעיתים קרובות: המתנחלים לוקחים לי את הכסף, החרדים אוכלי חינם, הערבים מקבלים סתם וכן האלה, אבל זה לא מצליח להחזיק לאורך זמן. כשאתה הבריון הכי גדול בכיתה, אתה יכול לבעוט כמה שאתה רוצה בילדים הקטנים, אבל זה פשוט לא נשמע אמין כשאתה גם מאשים אותם שהם גנבו לך את ארוחת הצהריים.
3. הציבור החילוני עדיין לא מודע לחלוטין לכוחו, אבל יותר חשוב: הוא עדיין לא יודע כיצד לפעול כציבור. מאז הפעם האחרונה שהוא פעל כגוש אחד עברו כל-כך הרבה שנים, שכל מה שנשאר לו הוא זיכרון דל בשחור לבן, עם כתמים. הוא מתחיל לחשוב על עצמו כציבור, אך עדיין לא למד כיצד לפעול כציבור.

אז מה היה לנו? חילוני הממוצע מחולון מרכז, 3 ילדים וכלב, אישה קצת מרגיזה לפעמים, ועלות מחייה שתופחת כמו סופגנייה, ראה בטלוויזיה את החבר'ה מרוטשילד, ונזכר שגם לו יש קול, ושגם לו בעצם נמאס.
אז הוא קם מהספה, ואפילו הלך להפגנה אחת בשבת בערב מול הבימה. הוא שמע שם על המון בעיות, והסכים עם רובם, והחליט שצריך לשנות.
למחרת הוא קרא בעיתון שמקימים ועדה, והוא לא פראייר, אפילו ירד לסוף הרשימה כדי לקרוא את השמות של החברים בה. כמה שמות היו מוכרים, וכמה מהתארים היו בכירים וחשובים, אז הוא התנפח מגאווה וטפח לעצמו על השכם. ואפילו כתב תזכורת לקנות שמפניה כשהממשלה תתקפל מול הועדה הכל-יכולה.
אל תשפטו אותו, סה"כ זה פעם ראשונה שהוא קם ועושה. איך הוא אמור לדעת מה באמת קורה עם ועדות ומחאות?

מאז עברו חודשיים-שלוש. הועדה נקברה ללא טקס, והמסקנות שלה שרויות בקומה על מיטת בי"ח. דפני וחבריה יפי הבלורית והתואר כבר לא פותחים את החדשות, ואף הפגנה לא מתארגנת מול הבימה. אפילו את הפתק של השמפניה הוא השליך לפח לפני שבוע מבלי משים, ונראה שהחיים שלו חזרו לנקודת ההתחלה.
אבל לא לגמרי: אם לפני הקיץ הוא היה פותח עיתון בעמוד 8, כי העמודים הראשונים סתם מבאסים, היום הוא טורח לקרוא כל שטות שאמר תת-פוליטיקאי, וכל חוק חדש או בעיה ישנה שכתובים שם. הוא קורא הכל בשקיקיה. קורא ומתעצבן.
לו היה מתנחל, יחד איתו היו מתעצבנים עוד 10,000 איש, והחבר'ה של מועצת יש"ע היו מזמינים אוטובוסים ללא הפסד זמן, ובאותו ערב הוא היה עומד מול הכנסת עם הילדים והאישה, מניף שלט וצועק במגפון. למחרת הבן היה מודיע שהוא מצטרף לעלייה לקרקע שנקבעה כתגובת נגד בעקבות העניין בעיתון, והיה חוזר אחרי יומיים עם שברים בצלעות וחיוך גדול. כמה עורכי דין של "חוננו" היו מתיישבים לשבור את הראש על העניין, ומגישים עתירה לבג"ץ. הח"כים של הבית היהודי היו מגישים הצעת חוק שהייתה עוברת בוועדת החקיקה, הוא היה הולך לישון בהרגשה שהעניינים בטיפול.
אבל הוא לא מתנחל, וגם לא ערבי, וגם לא חרדי. אין לו את מועצת יש"ע, או את שלום עכשיו, או אפילו את הרב אלישיב כדי שינהלו את העניינים. הוא מתעצבן, ויחד איתו מתעצבנים מיליון אחרים, אבל אין אף אחד שעושה עם זה משהו.

מה נשאר? להתלונן. ולהאשים.
הוא מתלונן על הדרת נשים, או על מערכת החינוך, או על הבריאות, או על המיסים, או על חברת החשמל או על הוט. ומאשים את הממשלה, או את החרדים, או את הטייקונים, או את הערבים, או את דפני ליף, או את החרדים, או את העירייה, או את הפוליטיקאים.
מה הוא כבר יכול לעשות?
ברוכים הבאים למחאה הוירטואלית. המחאה הגדולה ביותר, והערטילאית ביותר. המחאה הפולנית של "אני אשב לי לבד בחושך, ואתלונן".
הסיפור הזה לא נגמר. למעשה, הוא בקושי התחיל. התינוק נולד, למד לצרוח, אבל ללכת הוא עוד לא ניסה.

יום אחד הציבור הזה ילמד את כוחו וכיצד להשתמש בו. טייקונים יקומו ויפלו לרצונו, וממשלות ירעדו ממנו. מדינה שלמה תילחם יחדיו על מה שחשוב לכולנו באותה מידה: קצת שקט ושלווה, משכורות יפות, מחירים הוגנים ושירות טוב. על מדינה בריאה.

אבל לא נגיע לשם אם נמשיך להתלונן. אם נמשיך למחות בפייסבוק, היחיד שיתעניין זה מיליארדר יהודי צעיר מאמריקה.
אז מה עושים? הנה עצתי:
בפעם הבאה שמשהו מרגיז אתכם מאוד, אל תפרסמו את זה בפייסבוק ותשכחו ממנו. גם אל תתפזרו לדברים אחרים. קחו עניין אחד, בעיה אחת, ותתחילו לפעול כדי לשנות אותה. תעשו פלאש-מוב, תנסחו הצעת חוק, תרימו הפגנה, תשנו את המציאות. לא יודעים כיצד? צפו ב"מדריך למהפכה" של דורון צברי, הכל שם.
זה מה שיפה בציבור: אנחנו לא יכולים לשנות את כל העולם לבד, אבל אנחנו יכולים לשנות משהו קטן. "פרוטה הנאספת מרבים גדולה מדינר שנאסף ממעטים", אם כל אחד מאיתנו ישנה רק דבר אחד קטן, ביחד נשנה את העולם. בואו נתאמן קצת בלהפעיל את שרירי ה"עבודה בקבוצה" שלנו, לטפל במשהו אחד ולסמוך על אחרים שיטפלו בבעיות האחרות, בלי להתייאש כי "כמה אני כבר יכול לשנות?". בוא נתחיל ללמוד לפעול כציבור למען מטרה גדולה. כשנסיים להתאמן, יכול להיות שנגלה שלא נשאר כבר מה לתקן.
לו יהי.

2 תגובות:

  1. קודם כל ברוך השב. אתה האדם השני שאני מכיר שלוקח ההשראה מאהוד בנאי במתן שם לבלוג שלו. יפה לך.

    רציתי לענות לך באישי אבל איחרתי, מסתבר (בכל זאת, עיוני, אני בנאדם עובד). אבל אולי דווקא מוטב כך, ועכשיו אוכל להגיב ישר לכאן.

    הרעיון שלך הוא נכון בעיקרון, אבל בלתי ישים בעליל בפועל. בכל חברה מיעוטים אפקטיביים ואקטיביים גוררים את הרוב הפאסיבי למקומות שנוח להם, רק שפה זה כמובן יותר מוקצן, כמו בכל דבר שקורה כאן.

    הנה, קח כדוגמא את המחאה הגדולה האחרונה של המאסה הזו - המחאה החברתית. היא מתפוגגת והולכת כי מלבד גרעין קטן ומסור של פעילים - המאסה שיצאה לרחובות לא מסוגלת להמשיך את המומנטום למשך פרק הזמן הנדרש כדי באמת לשנות פה משהו, וזאת מהסיבה שהאנשים שמרכיבים אותה צריכים לקום בבוקר לעבודה ולשלם מיסים ומשכנתא וללכת למילואים ולגדל ילדים ובגדול להחזיק את כל המשק והמדינה, על המיעוטים ממוקדי המטרה שלה, על הכתפיים הרחבות של המאסה הזו.

    לכן אני גם לא מסכים עם דימוי הרוב הדומם כביריון של הכיתה. הרוב הדומם הוא רוב חלש, כי המאסה המספרית היא לא באמת הפונקציה פה. כמדומני, אגב, שאפילו כמוהר"ר יאיר לפיד כתב על זה פעם טור לא רע.

    השבמחק
  2. הבעיה הגדולה היא לא הרוב הפאסיבי, כי כזה קיים גם בציבורים האחרים. הבעיה היא שכאן הרוב הפאסיבי הוא פאסיבי לחלוטין.
    שים לב בחברה הדתית: רוב האנשים קמים לעבודה, משלמים מיסים ומשכנתא, ובעצם נראים פאסיבים להחריד.
    אבל פעם בחצי שנה הם הולכים להפגנה, ומקפידים לקנות רק בחנויות שסגורות בשבת, גם אם זה פחות נוח. וכשמאיימים להחריב את גוש קטיף, אז הם נוסעים לעשות שם על האש ביום העצמאות.
    תמיד יהיה את הגרעין הקשה של הפעילים, לא כולם יכולים להשקיע את כל הזמן שלהם בזה. העניין הוא שלגרעין הזה צריכה להיות הנהגה שמקובלת על הרוב הפאסיבי, כדי שכשהגרעין יחליט ש"לא קונים בחנות הזו", הרוב הפאסיבי ישתדל לעשות זאת.
    דמיין רגע את הגרעין של הציבור החילוני במדינה שמחליט שלא מקובל עליו תנאי ההעסקה של הקופאיות בסופרים דוגמת רמי לוי וחצי חינם. הוא מוציא קריאה שלמרות שזה קצת יותר יקר, עכשיו במשך חודש כולם קונים בשופרסל ומגה בלבד. והציבור "הפאסיבי", במקום להתעלם, בוחר בחלקו להיענות לקריאה.
    בתוך חודש ירדו ההכנסות של רמי לוי ב50%. והוא ממהר להשיג תו תקן חברתי ולשלם הכי הרבה שאפשר לקופאיות שלו, רק כדי שהקהל יחזור.
    וכל זה רק כי הציבור כולו עבד בתיאום, והלך לקנות בשופרסל. נשמע לא הגיוני? הציבור הדתי במדינה מקפיד לא לקנות בטיב טעם כבר שנים. אין סיבה שהציבור החילוני לא יעשה אותו דבר.

    השבמחק